Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?

Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to bardzo pomocna i przemyślana strona internetowa, gdzie możemy znaleźć dużo informacji na temat danych, zdarzeń medycznych zarówno naszych jak i dzieci. Jest bardzo łatwy w obsłudze, dzięki czemu każdy sobie poradzi ze znalezieniem interesujących nas informacji. Nie trzeba się specjalnie uczyć ani czytać instrukcji obsługi aby odnaleźć się na swoim koncie Internetowego Konta Pacjenta.  Aby stworzyć Internetowe Konto pacjenta należy wejść na stronę pacjent.gov.pl. W prawym górnym rogu znajdziemy napis „zaloguj się”, można to zrobić dzięki „profil zaufany” lub e-dowód. Jeśli nie mamy założonego profilu zaufanego to polecam go założyć.

W przypadku nie posiadania profilu zaufanego, logowanie do Internetowego Konta Pacjenta wygląda tak:

Zaloguj się → zaloguj się na IKP → wybierz sposób logowania (profil zaufany) → „Załóż profil” → mamy do wyboru 4 opcje:
bank lub inna instytucja, dzięki której potwierdzimy swoją tożsamość
wypełnij wniosek online, a następnie porozmawiaj z urzędnikiem (online)
wypełnij wniosek i potwierdź swoją tożsamość za pomocą e-dowodu
wypełnij wniosek online i potwierdź swoją tożsamość w stosownej jednostce
Ja przy założeniu profilu zaufanego wybrałam bank, ze względu na to że nie chciałam nigdzie chodzić. Jeśli jest do wyboru nasz bank to to jest najszybsza i najłatwiejsza opcja aby założyć profil zaufany

W przypadku posiadania profilu zaufanego, logowanie do Internetowego Konta Pacjenta jest znacznie prostsze i wygląda tak:
Zaloguj się → zaloguj się na IKP → wybierz sposób logowania (profil zaufany) → mamy 2 opcje logowania:
za pomocą nazwy użytkownika bądź email i podajemy hasło
za pomocą banku lub innego dostawcy

Po zalogowaniu na Internetowe Konto Pacjenta jesteśmy w stanie sprawdzić dużo rzeczy. Mamy kilka zakładek: recepty, skierowania, historia leczenia, plan leczenia, apteczka, profilaktyka, uprawnienia, certyfikaty, moje konto. Każda zakładka kryje za sobą bardzo dużo ważnych informacji. Wybierając „recepty” widzimy wszystkie wystawione nam recepty ze szczegółami. Wchodząc w szczegóły mamy dostęp do kodu recepty i wypisane są leki z informacją o odpłatności.

W zakładce skierowania znajdziemy wszystkie wystawione nam skierowania specjalistyczne i do szpitala wraz z kodem dostępu oraz uzdrowiska. Jeśli mamy mieć jakieś badanie wykonane np. rezonans magnetyczny to też znajdziemy tam taką informację oraz kto wystawił dane skierowanie. Wybierając zakładkę historia leczenia, możemy spodziewać się tam wszystkich zdarzeń medycznych oraz naszych zwolnień lekarskich. Zdarzeniem medycznym jest na przykład wizyta u lekarza, można wejść w szczegóły i dowiemy się jaką chorobę rozpoznaje lekarz. W zwolnieniach lekarskich widzimy kto wystawił, na jaki czas oraz z jakiego powodu.

Następnie mamy plan leczenia. Tu widzimy wszystkie zaplanowane wizyty. W przypadku umówienia się na jakieś specjalistyczne badanie, to właśnie tu znajdziemy informację kiedy mamy ustalony termin, gdzie i czy skierowanie na to badanie było wypisane w trybie pilnym czy nie. W apteczce znajdziemy wszystkie leki wykupione od 2019 roku z miejscem i datą zrealizowania recepty. Mamy tu również informację o bazie leków lub wyrobów medycznych (ortezy, soczewki, aparaty słuchowe i wiele innych). Zakładka profilaktyka kryje za sobą szczepienia, ankiety oraz kwestionariusz przed szczepieniem. Właśnie tutaj znajdziemy kiedy się zaszczepiliśmy np. przeciw koronawirusem, jaką szczepionką, numer seryjny i która to była dawka.

Zakładka uprawnienia jest dla mnie jedną z ważniejszych, gdyż mogę tu znaleźć opcję wejścia w konto moich dzieci (wybieram dziecko, a następnie wchodzę w jego profil), ponadto mogę tu upoważnić osobę do moich danych oraz udostępnić dane lekarzowi, pielęgniarce lub farmaceucie. Zakładka certyfikaty głównie dotyczy obecnej sytuacji epidemiologicznej COVID-19. Mamy tu certyfikat szczepienia, wynik testu na koronawirusa oraz certyfikat ozdrowieńca. Na końcu tej listy mamy moje konto. Tu widzimy wszystkie nasze dane, możemy je edytować. Znajdziemy tu również informację czy mamy ubezpieczenie zdrowotne. Widzimy kogo mamy zgłoszonego jako swojego lekarza, pielęgniarkę i położną.

Jak widać Internetowe Konto Pacjenta to baza danych o naszym zdrowiu. Jest nie tylko wygodne, ale i bardzo pomocne. Nie musimy mieć stosu skierowań czy kodów. Znajdziemy tu nawet przypomnienie kiedy mamy umówiony termin ważnego dla nas badania oraz adres placówki wykonującej to badanie. W przypadku skasowania SMSa, albo zgubienia kartki z kodem recepty, wystarczy zalogować się do konta i wszystkie te informację jesteśmy wstanie znaleźć. A co najważniejsze to wszystko jest całkowicie za darmo. Nie ma żadnej opłaty abonamentowej ani nic w tym stylu. Gdy zagłębimy się w Internetowe Konto Pacjenta to w zdarzeniach medycznych jesteśmy w stanie sprawdzić jakie koszty poniósł szpital w związku z naszą hospitalizacją, porodem czy też przebywaniem noworodka na patologii ciąży. W przypadku, gdy znajdziemy jakieś nieścisłości możemy to zgłosić albo online albo zadzwonić na infolinię Internetowego Konta Pacjenta pod numerem 800190590.

Podsumowując Internetowe Konto Pacjenta powinni założyć wszyscy obywatele, przede wszystkim dla swojej wygody. Pamięć bywa zawodna, kartki lubią się gubić, a smsy i email lubią nie przychodzić, w takich momentach najbardziej sprawdza się IKP. Wystarczy zalogować się i nie trzeba się martwić dzwonieniem do placówki medycznej z prośbą o kod dostępu. Dużą zaletą posiadania tego konta jest funkcjonalność. Jest łatwy w obsłudze, wszystko jest czytelne i dostosowane do potrzeb obywateli. Dla rodziców bardzo dużym plusem jest możliwość logowania się do kont dzieci, nie zakładając wszystkim dzieciom osobnych kont. To jest największą wygodą dla rodzin wielodzietnych. Dodatkowym atutem jest całkowicie bezpłatne konto. Można logować się zarówno z komputera jak i z telefonu komórkowego. Czas to pieniądz, więc jeśli chcemy go zaoszczędzić to jest to możliwe dzięki Internetowemu Koncie Pacjenta.

Może cię też zainteresować